Nine/ Kilenc
Musical a Fellini házaspár ihletésével.
Ez a film némileg kakukktojás ezen az oldalon, mert igazából sem Giulietta, sem Fellini nem vett részt a film készítésében, de úgy éreztem, írni kell róla, hiszen a házaspár magánélete ihlette meg ezen film alkotóit.
A Masina-Fellini párról - érthetetlen módon - nem készült még életrajzi film, ez sem az, inkább egy óvatos kísérlet valós motívumokból, és szárnyaló fantáziából összeszőve. A Contini művész házaspár alakja Federico, és Giulietta mély szerelmen alapuló, emellett (egyesek szerint) viharos házasságára utal - persze erős túlzások, sarkítások jellemzik, szerencsére a minden házasságra jellemző nézeteltérések ellenére az ő kapcsolatuk boldog volt.
Előzménye:
Fellini 8 és 1/2 című film klasszikusából musical változat készült Nine címmel Arthur Copit librettójával, és Maury Yeston zenéjével és szövegével. A Broadway színpadán nagy sikert aratott a nyolcvanas évek elején, öt Tony díjat kapott, máig sikerrel játsszák a színházak - hazánkban is. Fellini jogilag maximálisan hozzájárult a darabhoz, ám azt nem engedte, hogy a nevét feltüntessék, sosem tekintette saját munkájának a musical-t.
Nine (Kilenc) címmel idén kerül bemutatásra a monumentális, nagy kasszasikert ígérő filmváltozat, parádés szereposztással, Rob Marshall (Chicago) rendezésében. (2010)
Sok tekintetben követi a 8 és 1/2-et, a főszereplő itt is egy alkotói, és magánéleti válságba kerüt híres rendező (Daniel Day-Lewis). A musical hű maradt a szereplők nevéhez (Guido, Luisa, Carla, stb.) a történet is sok tekintetben követi elődjét, bár egyes esetekben vannak változtatások. A Brodway musical dalaihoz három vadonat újat is írtak.
Luisa-t (félig-meddig Masinát) a kimagasló tehetségű, és gyönyörű Marion Cotillard (Piaf) játssza, a lehető legjobb választás volt erre a szerepre.
Vele készült interjúiban gyakran megemlíti, szerepét Giulietta Masina ihlette, az általa játszott asszony nem más, mint Masina aleregoja.
Ezzel a látásmóddal némileg ellent mond több dokumentum, ebből kiindulva Giulietta csak kis mértékben köszön vissza a Nine-ben.
A 8 és 1/2 Luisája (Anouk Aimée) egyáltalán nem hasonlít Giuliettára, a gorombán elcsúnytott, szemüveges Aimée egy frusztrált, vádaskodó, ám magát erényesnek mondó nőalak, akit Tullio Kezich író (Fellini, és Masina közeli barátja) óvatos idealizálásnak vél: állítása szerint nem Masina volt a modell, egyáltalán nem hasonlít rá, csupán fiktív személyiség. Masina is tagadta, hogy róla mintázták Luisa-t, bár elmondása szerint annyira tetszett neki a 8 és 1/2, no meg Guido szerelmi vallomása feleségének - hogy hízelgőnek találta az összehasonlítást.
A 8 és 1/2 elhanyagolt külsejű Luisája a Nine-ban egy elegáns, szolid szépséggé változik át, emellé szakmát is kap: egy pincérlányból lett híres színésznő, aki szerelmét követve elhanyagolja karrierjét. Egy Pillangó kisasszony szerű, romantikus áldozat lesz belőle, aki a férje által létezik, viszonzatlanul halálosan szerelmes, némi mazochista hajlammal is bír.
Marion Cotillard nem sokban hasonlít Giuliettára, sem külsőleg, sem stílusában. Az általa játszott csendes, visszafogott hölgy teljesen ellentétes Giulietta kirobbanó temperamentumával, életörömével, inkább a művésznő drámaibb, romantikusabb oldalát hangsúlyozza ki, azt is erősen sarkítva. Masináról elterjedt az a vélemény, hogy férje miatti érzett heves (rossznyelvek szerint kevésbé viszonzott) szerelmében elhanyagolta a karrierjét, teljesen alárendelte magát férje akaratának, és a betegesen perverz, szoknyabolond férje tönkretette a színésznőt. Masina volt az "árnyékban álló asszony" - legalább is egyes írók így jellemzik őt.
A film készítőinek is ez lehetett a véleménye, noha ez inkább negyed igazság, Giulietta inerjúiban mindig hevesen tiltakozott az áldozat szerep ellen.
Hogy nem forgatott sok filmet, nem csak Fellini hibája, az olasz filmipar a hetvenes-nyolcvanas években válságban volt, a kétes minőségű közönség filmekben kevés Giuliettának való szerep kínálkozott, ő pedig nem volt hajlandó rangon aluli produkciókhoz.
Más részről Fellini nem örült, ha külföldi munkára hívták feleségét, állandóan szüksége volt rá - az ő kívánságára egy öt éves Hollywood-i szerződést(!) utasított vissza Masina - kétségtelen, férje hol pozitívan, hol negatívan befolyásolta karrierjét.
A Nine sarkítottan, szárnyaló fantáziával mutatja be a "Fellini házaspárt", ám valójában a magánéletük korántsem volt olyan tragikus. Erősen bulvár jellegű sarkítás a betegesen szexőrült, csalfa férj, és az alázatos, csendben szenvedő hitves párosa. Ha voltak is konfliktusaik, nagyon szerették egymást. Giulietta archív videói, nyilatkozatai 95%-a egy kiegyensúlyozott, életvidám, árnyalt gondolkodású, karcos humorú nőről tanúskodik, emiatt érdemes erősen kritikával nézni Luisa-"Giuliettát", és Giudo - "Fellinit", mert nagyrészt fiktív alakok. Mellesleg Fellini egyébként sem volt kiélt Casanova típus, inkább egy pajzán Cupido angyal.
Luisa Contini finomsága, bája Aurdey Hepburn-t idézi, kivéve az érzékibb jeleneteket, itt inkább egy Madonna klón. A kitűnő hangú Daniel D. Lewis sem éppen Fellinis alkat, sőt, külsejében pont az ellentéte, egy visszafogott könyvelőre hasonlít, nem egy telt alkatú, hedonista olaszra.
Tehát nem életrajzi film, inkább egy könnyed, szórakoztató, pikáns musical, melyben a "Fellinis" motívumok sorakoznak, gyakran keverednek.
A film Magyarországi bemutatója 2010 februárjában került sor, Marion Cotillard, és Daniel Day-Lewis mellett számos híresség is megfordult benne, úgymint Sophia Loren, Fergie, Penelope Cruz, Nicole Kidman, Kate Hudson.
Az eddigi filmkritikák vegyesek, eddig nem volt olyan kasszasiker amivel az alkotók elégedettek lennének, egyes országokban be akarták tiltani, de azt meg kell hagyni, ez a film nem fog eltűnni a süllyesztőben. Talán azért sem érte el a várt ovációt, mert Fellini világa nehezen fér össze egy amerikaias musical-lel, a színészválasztás sem minden esetben a legjobb. A sok angolos arc nem túl hiteles egy ízig-vérig Itáliát reklámozó filmben.
A kritikusok Cotillard árnyalt, érzelmekkel teli alakítását méltatják, ennek ellenére Penelope Cruz-t jelölték Oscarra. A lentebb hallható Take it all c. dal (Cotillard) szintén Oscar jelölést kapott, mint legjobb eredeti betétdal.
Ízelítő a Nine/Kilenc c. filmből:
My Husband Makes Movies: Romantikus, szomorkás dal, Luisa bemutatja őrült-zseni férjét, siratja hajdan csodálatos, később válságba került szerelmi kapcsolatát.
Take It All: Luisa elunja az állandó megalázást, fellázad, elhatározza, elhagyja férjét. Elképzel egy lelki sztriptízt: a szolid tündérke egy erotomán vamp, kiélt prostituált lesz, miközben férje szenvedő arccal végignézi, hogy válik a kis baba-asszonyból férfiak játékszere. A kissé perverz látomás által felszabadul az elnyomástól.