Ginger és Fred - Ginger e Fred /1985/
Főszereplők: Giulietta Masina, Marcello Mastroianni
A film címe kicsit csalóka: nem a híres táncospár életrajzi filmje, hanem egy megkapóan szép szerelmi történet, és társadalomkritika.
A mostani hatásvadász TV show-k világában kimondottan aktuális a téma.
A Ginger és Fred 1986-ban készült, hamarosan hazánkban is bemutatták, ám akkoriban Magyarországon nem sokat lehetett kezdeni ezzel a filmmel, mostanában ért hozzánk igazán. Fellininek lesújtó véleménye volt a TV -ről, hiszen ontja a bugyutábbnál bugyutább agymosó műsorokat. Kritikáját egy megindítóan szép, és mulatságos kerettörténetbe helyezte.
A történet dióhéjban:
Két idős, harmadrangú varieté táncost meghívnak egy népszerű, karácsonyi TV-showba. Művésznevük: Ginger, és Fred, az ő számukat utánozták, hajdan igen népszerűek voltak.
Igen ám, de már több, mint harminc éve nem táncoltak együtt.
Amelia (Ginger) egy írószerboltban dolgozik, korához képest csinos, és jól öltözött, Pippo (Fred) viszont egy lerobbant, iszákos szerencsétlenség, már-már csavargó vén ripacs.
Már rég nem dolgoznak a szakmában, most feltámad bennük a nosztalgia.
Hajdan mély szerelmi viszony fűzte őket egymáshoz, ám ez szakítással végződött. Amelia elhagyta a link, habókos Pippo-t, férjhez ment, és gyereket szült, feladta szakmáját, és a két táncos - szerelmes útja különvált, nem is tudtak egymásról semmit évtizedekig.
Amelia látszólag unokái biztatására vállalta el a fellépést, holott a dolog mélyebb: találkozni szeretett volna hajdani szerelmével.
Pippo-is azt hangoztatja, őt csak a gázsi érdekli, mivel igencsak elszegényedett - pedig még mindig szerelmes Amelia-ba.
Természetesen ezt nem mutatják ki, egészen a film végéig civakodnak, csipkedik, kritizálják egymást...
A film vége felé kiderül, Amelia-nak rég meghalt a férje, Pippo meg se nősült, úgy megviselte, hogy Amelia elhagyta, hogy egy ideig elmegyógyintézetben kezelték.
Közben megy a show felvétel, ami igazi, Fellinire jellemző kavalkád.
Itt csak a szenzáció számít, maga az ember, a művész semmi. Fellép a show-ban tranzszexuális, szellemekkel társalgó idős hölgy, a TV-től egy hónapra eltiltott szerencsétlen háziasszony, törpe artisták, és még sok érdekes figura, még egy öreg admirálist is bemutatnak.
Ez utóbbi bevonulását előzné meg Ginger és Fred tánca, hogy nosztalgikus hangulatba hozzák a nézősereget. Amelia, és Pippo műsora csupán töltelék, mellékszereplők, mégis lázasan készülnek a fellépésre, hiszen adnak a szakmai hírnevükre. Gyakorlás közben keserűen tapasztalják, már nem a régi önmaguk, kijöttek a gyakorlatból, már a koruk miatt nem tudnak csodás figurákat megcsinálni.
Elindul a felvétel, a fizetett közönség intésre tapsol, egy majomparádé az egész műsor.
Pont, mikor az ő számuk következne, áramszünet lesz.
Itt a sötétben békül ki a két idős szerelmes. Felgyullad a fény, és eljárják - utoljára - híres táncszámukat.
Igen groteszk a végeredmény, mert fiatalítani akarták magukat, így igen komikus látvány a cilindert viselő Pippo, és a szőke kislányt adó Amelia.
Nagy sikert aratnak, mivel a közönséget meghatották. Nem is a táncukat értékelik - csupán a merészségüket, a korukat, hogy ilyen idősen vállalták magukat.
Nem győznek autogramot osztogatni.
Mielőtt ki-ki felszállna a maga vonatára, Amelia újra felajánlja barátságát Pippo-nak, még pénzt is ad kölcsön, noha tudja, sosem kapja vissza.
A történet ugyanúgy befejezetlen, mint a Cabiria éjszakái. Fellini a nézőre bízza a folytatást. Talán összejönnek újra, talán nem.... Döntse el mindenki magában.
A két színész újra sziporkázik: Giulietta már régen nem forgatott filmet, nagy visszatérés volt számára a Ginger és Fred. A tőle megszokott igényességgel, és sokszínűséggel oldotta meg a szerepet.
Teljesen más, külsőleg-belsőleg, mint a korábbi, közismert filmjeiben. Nagyrészt butuska, naiv nőket, prostituáltakat játszott - legalább is ezek a karakterek tették világhírűvé - ám ez a szerep merőben más, mint az elődei. Giulietta azt vallotta egy interjúban, sokkal magabiztosabb, erőteljesebb egyéniség lett, fiatalabb korában eléggé riasztotta a zűrzavaros sztárvilág, idő kellett hozzá, hogy megszokja a fényt. Az arcvonásai is picit keményedtek, de mimikája, kisugárzása a régi - ugyanolyan csibészes, huncut, attraktív.
Korához képest jól tartotja magát, mozgása kecses, erőteljes - ügyesen bemutatta tánctehetségét.
Világ életében vonzotta a tánc - gyerek kora óta balettozott, magas szinten művelte magát, mindíg nagyon várta a táncos szerepeket. Ugyan színházi, és varieté színésznőként a negyvenes években gyakran táncolt közönség előtt, a film világában már kevesebb alkalma nyílt rá - bár szinte minden filmjébe van egy röpke táncbetét - gondoljunk csak Gelsomina bohóctáncára, vagy Cabiria tüzes, vidám mambójára - még a Szellemek Júlája is keringőzött egy keveset. Ginger szerepe nagyon kedvére való volt.
Mastroianni is remekel: az a színész, aki szinte mindent el tud játszani: macsót, nők bálványát, impotenst, papot, kisembert, gazdagot, stb. Pippo szerepében sem okozott csalódást, kedves, szeretnivaló figurát kreált, és kitűnően táncol.
Kulisszatitkok:
A film Giulietta ötletéből született, eredetileg egy televíziós sorozat egyik epizódja lett volna.
A több epizódból álló film főszereplője mindegyikben Masina lett volna - de az ötletből nem lett semmi - anyagi okok miatt. Fellini húsz éve nem forgatott már Giulietta-val, mivel a 65 után készült filmjeiben nemigen lett volna Giulietta habitusára illő komolyabb szerep. Már nagyon szerettek volna újra együtt dolgozni, és most itt volt az alkalom. Masina partnereként Mastroianni-t kérték fel, aki régi közeli barátjuk volt. Lelkesen gyakorolnak, jó hangulatban folyik a forgatás, mindkettőjük remek táncos, korukat meghazudtolóan mozognak. Giulietta kitűnő erőben van, állítólag olyan erős volt benne a vitalitás, hogy húsz évesek kidőltek mellőle. Mindig szívesen táncolt, a magánéletben is minden alkalmat megragadott, hogy táncolhasson, ha zenét hallott, nem tudott a lábainak megálljt parancsolni.
Lelkesedésüket fokozta, hogy gyerekkoruk óta rajonganak a híres táncospárért. A film címe Ginger Rogers, és Fred Aster iránti tisztelgés volt. Mégis, derült égbő villámcsapásként nagy kellemetlenség származott belőle: az idős Ginger Rogers rendkívül felháborítónak tartotta, hogy a nevét felhasználták, és beperelte Fellinit, és Masinát jogsértésért. Látott belőle részleteket, úgy gondolta, Giulietta kigúnyolja - pedig erről szó sem volt - Giulietta nagyon szerette ezt a szerepét, és remekül, jó humorral parodizálta Gingert. Nagyon rosszul érintette, hogy a színésznő ellene támad - noha nem ártottak neki. A pert szerencsére megnyerték, de nagyon elvette ez a nem várt támadás mindhármuk lelkesedését. A filmben volt egy jelenet, amit ki kellett vágni, ebben Giulietta és Mastroianni rózsaszínű, giccses díszletek között mosolyog, és ironikus táncot lejt - valószínűleg Ginger Roger ezt nehezményezte.
Giulietta kissé zokon vette, hogy nem táncolhatott olyan jól, mint amennyire képes - neki, és Marcello-nak sutára kellett venni a figurát, hiszen a történet szerint Fred, és Ginger hosszú évtizedek óta nem táncolt. Masina megkérte Fellinit, vegye fel táncukat úgy, hogy irónia, és komikum nélkül, valódi tánctudásukat mutatják be. Férje teljesítette a kérését, ám ez a felvétel eddig nem volt publikus, talán egyszer DVD extrák között megnézhetjük profi táncukat. A filmből számos jelenet került kivágásra, eredetileg még több "reklám" szerepelt a filmben.
Fellini magáéhoz hasonló, gyér, kopaszodó frizurát kreált Mastroianni dús hajából - később igen nehezen nőtt ki a színész haja.
Masina egyes kritikusok szerint talán a legnagyobb alakítását nyújtotta - ebben a szerepben az összes Giulietta jelen volt: Gelsomina, Cabiria, Júlia... Ebben a szerepben nem annyira bohócos, hanem nagyon nőies, és szikrázó az egyénisége, korához képest (65 éves) remek formában van, és ragyog a vásznon. Nagyon szerette Ginger szerepét - úgy nyilatkozott, igen sok köztük a hasonlóság. A kedvesen bohém, pajzán humorú Fred Fellini alteregoja, több közös vonásuk van. Nem véletlen, hogy a Ginger, és Fred kezdőbetűje (G, F) azonos Giulietta, és Federico nevének kezdőbetűjével. Több kritikus szerint Fellini elképzelte, mivé lett volna Masina nélkül.
A Ginger és Fred romantikus hangulatot áraszt - egyike volt Fellini nyílt szerelmi vallomásainak, amit Giuliettához intézett.
|