Jlia s a szellemek - Giulietta degli spiriti /1965/
Fszereplk: Giulietta Masina, Sandra Milo, Valentina Cortese, Caterina Boratto, Mario Pisu, Sylvia Koscina
Fellini els sznes filmje, ami a restaurtoroknak ksznheten teljes sznpompjval ragyog.
A cmszerepl neve kicsit szerencstlen vlaszts, hiszen azonos az t jtsz Giulietta nevvel, s ez flrertsekre adhat okot. A cme a filmnek egy lgbl kapott tlet, egy makacs jsgr nyomsra rgtnzte Fellini.

A film nem Giulietta Masina pszichikai krkpe - hanem egy tlagos olasz polgrasszony bemutatsa a modern, feminista vilgban.
Masina teljesen ms egynisg volt, mint a "Szellemek Jlija", letszeretete, kirobban temperamentuma, nyitott, vidm termszete szges ellenttben ll a filmbli Giuliettval, aki visszahzd, gtlsos, s nagyon egyszer teremts.
Masina interjiban meredeken cfolta, hogy ez a film rla szl - teljesen ms volt a neveltetse, mint a filmbli Giuliettnak, modern, felszabadult nnek vallotta magt. Nagyon komolyan meg kellett dolgoznia a hiteles szerepformlsrt.
Ami legelszr feltnik: itt eltnnek Masina mks, s jellegzetes gesztusai. Visszafogottan, minimlis eszkzkkel jtszik - mintha nem is az a sznszn lenne, akit megszoktunk az Orszgton, s a Cabiria jszaki utn.

Masina sosem szerette ezt a szerept, ellenszenvesnek tallta a figurt - nagyon nagy erfesztsbe kerlt, hogy el tudja jtszani, radsul frjvel sem rtett egyet sok mindenben. Eredetileg Masina egy tanulsgos, a ni lelket mlyen bemutat melodrmt kpzelt el: "Adva van egy gazdag burzso asszony, akinek minden csodlatos az letben, tkletes hzassgban l, mgis gy gondolja, ez neki nem elg, kptelen boldog lenni. Bzom benne, hogy a ni kznsg eltt nagy sikert fog aratni."- nyilatkozta pr hnappal a forgats eltt.
Itt meg kell emlteni, Fellininl sosem volt rszletes forgatknyv: minden a forgats kzben alakult - menet kzben tallta ki a cselekmnyt.
A vgeredmny nem egszen az lett, amit Masina elzleg grt: egy szrrealista, ltvnyos, erotikus, misztikus, helyenknt a 8 s 1/2 stlusra emlkeztet mozi - egyes kritikusok szerint az emltett film ni vltozata.
A trtnet egy jl szitult, m elhanyagolt klsej, butcska polgrasszonyrl szl, aki imdja a veszedelmesen jkp frjt (tizent v hzassg utn is), m a prja megcsalja egy fiatal modellel. Az egyszer, gtlsos "hsn" teljesen sszeomlik, mikor frje htlensgre fny derl.
Ktsgbeessben az ezoteriban keres vlaszt, m egy spiritiszta szenszon rtapad egy erotikus szellemecske (Iris), s r akarja venni Jit a ledr vgyak kilsre. Ksbb az asszony sszebartkozik a hiperszexualizlt, szabadelv szomszdasszonnyal, Susy-val, aki orgira invitlja. (Egyes rtelmezs szerint Jlia csak kpzelte Susy vilgt.) Iris azt sgja Jlinak, hogy tekintse Susy-t mesternek, legyen a pldakpe.
Konzervatv neveltetstl fogva nem rzi jl magt a brben, nem tudja mr, kire hallgasson - a vgyaira, a szabadsgra, vagy a gyerekkori katolikus tantkra, akik minden lvezettl eltiltottk.
A film vgn megtallja magban az sszhangot, s elhagyja frjt. Mr kpes egyedl is boldogulni.

A miszticizmus, a tudat alatti, a flash-back gyakori motvuma a filmnek. A film sorn fny derl Jlia sivr, szeretet nlkli gyerekkorra, szigor, bigott, rmtelen neveltetsre - hiba l luxuskrlmnyek kztt, hiba adott szmra minden lehetsg - nem tud vele lni, mert a gyerekkorbl hozott szorongsok visszatartjk a fejldstl, az lvezetektl, s attl, hogy merjen vltoztatni az letn. Mindenestl rabja a frjnek, lesi minden kvnsgt, teljesen kiszolgltatott vele szemben (ebben emlkeztet Gelsomina-ra) - az effajta ntpusbl akkoriban (taln ma is) szp szmmal tallkozunk mediterrn orszgokban, s msutt - "az asszonynak hallgass a neve!"
Giulietta Masina nyilatkozta: "A film felszlts az elnyomsban l asszonyoknak: merjenek lpni, vltoztatni az letnkn, nem lehet a frjkn lskdni! Meg kell az let rtelmt tallni egyedl is! Nem szabad senkitl sem fggv vlni!"
Fellini gy nyilatkozott: "A filmem szndka, trekvse az, hogy visszaadja a nnek az igazi fggetlensget, vitathatatlan s elidegenthetetlen mltsgt. A szabad frfinak, szerintem szabad nre van szksge. ltalnos normkkal, kvlrl rknyszertett szoksokkal, tabukkal nem lehet szablyozni egy hzasgot. A cl az, hogy prbljunk igazi egysget teremteni. A felesgeknek nem kellene annyi borsot trnik a frjk orra al. Ez az alattomos mondanival azonban visszjra is fordthat, ugyangy llthatjuk azt is, hogy a frjnek sem szabadna elnyomni felesgket, magntulajdonnak tekintenik, valdi szeretet nlkli rabszolgasgban tartaniuk.
A n ne utnzsi szndkbl vljon nllv, hanem azrt, hogy msmilyen valsgot fedezzen fl, a sajt valsgt trja fel. Ez a valsg klnbzik a frfiaktl, de ki is egszti. Lps volna a boldogabb emberisg fel. Az egyetlen igazi hsg, ha nmagunkhoz, sorsunkhoz vagyunk hek, ha minden egynt tkletesen tiszteletben tartunk. Tudom, a mai erklcs, a trvny, s az egsz mindennapi letvitelnk gyakran ellenttes fogalmakon nyugszik, de semmi ktsgem, hogy ennek meg kell vltoznia."
A film ersen feminista elveket vall.
A fszerepl megkettzdik: a tipikus mediterrn n kt oldala: Jlia, a nyrspolgr, s Susy, az rzkisg, a szabadsg, az letrmk, emellett valamennyire az rdgi ksrts megtestestje.
A kt szerepl egy s ugyanaz. Egyes kritikusok szerint Susy testestette meg Jlia elszabadult libidjt.
Ha sszegyrjuk a kt ntpust, akkor alakul ki az idelis egyensly.
A filmben szenzcis karaktereket tallunk: Valentina, az ezoterikus, lila bartn, a ktnem guru, a nimphomnis Susy, a varj szer apck - a spanyol torredor, a ncsbsz frj alakja emlkezetes.
Termszetesen van nmi nletrajzi ihletse a trtnetnek: Giulietta az letben is magnnyomozt fogadott, hogy szemmel tartsa frje glns kalandjait. A val letben kevsb volt drmai a vgeredmny: mindssze pr alig kivehet, homlyos fot kszlt Fellinirl, ppen egy lpcshzban osont egy hlgyikhez; mikor Federico megtudta, hogy figyeltettk, dhs lett. Elmondsa szerint igen rosszul esett neki felesge gyanakvsa - pedig inkbb magra kellett volna haragudnia. Akr flrelpett, akr nem - odig sosem jutott, mint a filmbeli, sunyi Giorgio - a metresz berendezett laksa, Jlia nylt elhagysa, megalzsa csupn kitalci, csak a filmben ltezett.
A spanyol torredor a filmben Giulietta lltlagos szeretjre utal - Salvato Cappelli, foglalkozst tekintve jsgr - vekig volt a sznszn kedvese a hatvanas vek elejn.
Tovbbi nletrajzi motvum: az igazi Giulietta is sokat cigarettzott, s gyakran foglalkozott okkult dolgokkal - laksban gyakran spiritiszta szenszokat rendezett, melyben Fellini is lelkesen rszt vett.
Ennek ellenre vatosan kell rtelmezni a filmet, mert a trtnet kilencven szzalka csak kitalci, nem ez alapjn kell megtlni Giulietta Masint, mint embert.
Masina szerint Jlia igazbl Fellini alteregoja: a rendez kiprblta, milyen lehet nknt lni, rezni. Jlia vvdsi tbbnyire Fellini vvdsai, igen csak foglalkoztatta a szabad szerelem kontra prdria, katolicizmus kontra hedonista lvezetek, a hsg - megcsals tmja.
A film 1965-ben nem rt el kirobban sikert, st: a konzervatvabbak kifejezetten botrnyosnak tartottk. A katolikus egyhz be akarta tiltani, hivatkozvn arra, hogy a film kros lehet az ifjsg szmra, hiszen nyltan a vallsos nevels ellen szl - emellett tl sok benne az erklcstelen jelenet, a blaszfmia. Egyes orszgokban vtizedekig tiltlistn volt, haznkban is csak a kilencvenes vekben tztk msorra. A Jlia s a szellemek ugyangy jrt, mint az des let - sokan flrertettk. Fellini sosem kzdtt a valls ellen - hiszen is katolikus neveltetst kapott, tbb interjban gyakorl katolikusnak vallotta magt - inkbb reformlni, jtani szeretett volna. Egyes szigor tantsait, dogmit szerette volna modernizlni, vagy elvetni, mert szerinte nagyon kros elfojtani a termszet adta vgyakat. Szerinte a szex, az let lvezse nem szmt bnnek - ezt persze nem gy kell rteni, hogy a zllttsget szorgalmazta, csupn a merev bigottsgot brlta.
A filmet a sok negatv kritika miatt inkbb csak az utbbi idben kezdtk felfedezni jra, hiszen mondanivalja ma taln aktulisabb, mint pr vtizede.
Kulisszatitkok:
Fellini-t, mindig is rdekelte az ezoteria, kedvence Jung volt. Egyszer kvncsisgbl, orvosi felgyelet mellett, leglisan kiprblta az LSD-t - ezekbl a tapasztalatokbl sokat tett a filmhez.
Masina is nagy kedvelje volt a misztikus dolgoknak, rendszeresen jsnhz jrt, meditlt, idnknt bartaikkal szellemet idztek.
A film alapjul egy spiritiszta mdium naplja szolglt.
Giulietta mr nyolc ve nem forgatott frjvel, s nagyon szeretett volna szerephez jutni, megint egytt dolgozni a kzben l legendv vlt Fellinivel. Kzel t ve nem vllalt filmszerepet, csupn httrmunkkat, s protokolris feladatokat, TV felvteleket ltott el.
Viszonylag slyos magnleti vlsgon mentek keresztl, kis hjn vls lett a vge, de szerencsre egyttesen megoldottk a problmt.
Igazbl sosem gondoltk komolyan, hogy elhagyjk egymst, Fellini szorosan ktdtt felsghez, br Masina idnknt nehezen tolerlta Federico meglehetsen beteges dolgait, gyakori flrtlseit. Giulietta nem szvesen emlkezik vissza erre a zaklatott idszakra, noha sosem flt attl, hogy elszeretik tle Federict. Igazbl Fellininek egy n rabolta el a szvt tven ven keresztl: Giulietta.
A mvszhzaspr nagy rmmel vetette bele magt a munkba, ami sok meglepetssel szolglt.
Tbb filmtletet lmodtak meg, tervek kztt volt, hogy Giulietta eljtssza a vilg leggazdagabb asszonyt, szintn terv volt egy apca letrl kszlt film, tovbb tervbe volt, hogy Masina eljtszik egy gonosz gyilkosnt, aki szappant fz az emberek testbl (megtrtnt eset kapcsn).
Giuliettt nyomasztja, hogy a kznsg "bohcn"-nek skatulyzza be, ezrt gy gondolta, inkbb ms mfajban, ms karakterekben prblja ki magt, mint amit tle megszoktak.
Ingmar Bergman szerette volna Ibsen: Nra (A babahz) c. darabjt filmre vinni, a cmszerepre Giuliettt krte fel. A sznszn nagyon meglepdtt, mert elmondsa szerint ez a hvs, szaki baba-asszony szerep igencsak tvol llt tle, de ettl eltekintve nagyon rlt a megtisztel felkrsnek. Sajnos semmi sem lett a tervezetbl - hacsak nem szmtjuk, hogy a Jlia s a szellemek tartalmaz Nrra emlkeztet utalsokat, a kt ni szerepl sokban hasonlt - frjeik gyermekknt kezelik ket, ennek dacra a kt nalak prblja megvalstani nmagt.
A forgats nem volt zkkenmentes - ahogy az ltalban lenni szokott. A producerek nemigen tudtk a clown-os stlus, szenvedlyes Masint elkpzelni erre a visszafogott, puritn hziasszony szerepre - a fhsnt szerintk msnak kell jtszani. Ennek rdekben titkos trgyalsokat kezdtek Katherine Hepburn-nel - amit Fellni dhsen utastott vissza - a szerep vgeredmnyesen Giuliett lett, senki nem krdjelezhette meg.
Mivel Giulietta nem szimpatizlt a fhsnvel, sokszor komoly sszetzsbe kerlt frjvel - teljesen msknt szerette volna megformlni Jlit. Csak otthon mondta el rveit, a stb eltt fegyelmezetten viselkedett. Egybknt is megbzott frje zsenialitsban - Fellini ekkor volt sikere cscsn. A sznszn gy rezte - nem egszen alaptalanul - egy frfi gondolatait erlteti Fellini egy ni szerepre. Fleg a film befejezse adott vitra okot - Giulietta szerint Jlia j ton van, hogy elvesszen, szerinte nem fog felszabadulni. Radsul a film befejezse Giuliettra nzve nem volt tl bztat, mivel burkoltan a szabad szerelem, a nyitott hzassg elfogadsra sarkall - persze egynenknt tovbb rgdhatunk Jlia jvjn. Taln magnyos lesz - vagy tall msik frjet - esetleg lezllik Susy szintjre; minden esetre a hsn boldogan mosolyogva, gtlsaitl felszabadulva nz a jv fel.
rdekessgek:
- Fellini, s Masina egyedi, s meglehetsen szabadosnak tn hzassga megengedett egy ilyen flig-meddig pszicho analizl filmet, mersz tlet volt, hiszen kiss komprommitltk magukat.
- Giulietta egyszer, st, kifejezetten elnytelen jelmezekben jtszik - jl mutatja be a gazdag, m magra ignytelen, gtlsos asszonyt, hiszen Fellini egy "megcsalt felesg" klisi alapjn kpzeli el a fszereplt. A zskruhk nem adtk ki elnysen a sznszn forms alakjt, a gomba formj kalap is sszenyomta a termett - Masina bnatra, aki szeretett volna niesebb, hdtbb megjelenst. Abban az letkorban van, mikor a sznsznk ragaszkodnak a fiatalsgukhoz, a hisgnak nem tett jt ez a kimondottan szrkeverb szerep. Krnyezetben hemzsegnek a huszonves, szebbnl szebb modellek (Silva Koscina, Sandra Milo), gy megvan a veszly, hogy Masina, mint n, httrbe szorul kzttk.
Ennek ellenre Giulietta mg ilyen kedveztlen krlmnyek kztt is ki tud ragyogni klnleges szexepiljvel, karizmatikus egynisgvel, vgtelen szpsgvel - ami kiss ms, amit a szpsgipar hirdet, m annl varzslatosabb, s egyedibb.
- Egy interjban megkrdeztk Giuliettt, hogy melyik szerepl hasonlt r legjobban a filmbl. Azt vlaszolta: "Egyik sem, de ha mr mindenkppen hasonltani akarnak valakihez, akkor taln a Sylvia Koscina ltal alaktott sznszn (a filmben Jlia szeleburdi hgt jtssza), aki llandan prbkra rohan. Az a ntpus, amit jtszottam, nagyon ellenszenves nekem. n sosem tudnk msokon lskdni, sem a frjemen, sem a szleimen! Sosem a csaldom irnytott, mindig n irnytottam a csaldomat! Elkpzelhetetlennek tartom, hogy ha a frjem nyltan elhagyna egy msik nrt, szelden mosolyogjak! Ha a frjem ilyet tenne velem, mindjrt betrnm a fejt!"
- A film bemutatja utn egy nyilvnos rendezvny sznpadn llva szeretettel csipkedi a kznsg sorai kztt l Fellinit: "Azt gondoltam, inkbb rendeznek kellett volna mennem. A filmem cme ez lesz: Federico s a szellemek!"
- Idsebb korban Masina mr el tudta fogadni ezt a filmet is - br minden errl szl interjban msknt nyilatkozik - minden esetre nem pp a kedvence.
- Masina gy nyilatkozott: "Ha jra forgathatnm a filmet, sokkal inkbb feminista lenne Jlia karaktere - annak ellenre, hogy nem vagyok kimondott feminista. "
- Giulietta nem tallta elg fiatalnak, szpnek magt a filmben, ezrt rengeteg felvtelt ismtelni kellett - akr jszakkba nylan. Szerep szerint egy harminct v krli hlgyet jtszik, Giulietta valjban mr negyvenngy ves volt.
- Sandra Milo ktes valsg tartalm botrnyknyvben Fellini mzsjnak lltja be magt, annak ellenre, hogy Masinval lltlag rgen j bartnk voltak. Az lltlagos szerelmi hromszg vgett (vagy ms miatt) film forgatsa sorn nem igazn jttek ki egymssal, s ez kln nehzsgeket okozott. Fellini nem bnik kesztys kzzel sznszeivel, Sandra Milo-t pedig idegsszeomlsba sodorta, krhzi kezelsre szorult, emiatt az utszinkron is csszott.
- A film tele van szimblumokkal (minden kritikus kiss mskpp elemzi): a szneknek fontos szerepk van. A fehr a tisztasg, a piros az rzkisg, a fekete a stt er szne.
A sok munka, meghozta a gymlcst: egy szp, emlkezetes, egyedi, s rendkvl ltvnyos mozifilm a vgeredmny. Fellini ugyan felsznesebben brzolta a jellemeket a kelletnl, Giulietta egynisge sem itt sziporkzik a leg emlkezetesebben, mgis rk darab.

|