Giulietta gyerekkorrl, s a szerepptsrl beszl - a riport Magyarorszgon kszlt, a Kpes Eurpa cm magazin Fellini hallakor kzlte le. Csodlatos benyomst tesz mindenkire!
Giulietta Masina Magyarorszgon
Egyszer, csendes, vgtelen szpsget sugrz mvsz. Olyan, akitl felmelegszik az ember, akinek a trsasgban szebb, s biztosabb az let, zzelfoghat kzelsgbe kerlnek ajndka. Az ember megmagyarzhatatlan ert kap, s gynyrnek rzi magt. Megismtelhetetlen, egyedlll, gynyr csodnak. Nagy szavak ezek, fleg, ha egy kicsi, trkeny mvsszel kapcsolatban emlegetjk.
A Giulietta Masinval val tallkozn sokan megjelentnk, jsgrk, fotsok, kvncsiak, s persze a felszolgl szemlyzet is figyelt. Mg a kuktk is kisettenkedtek az odikbl, hogy titokban megleshessk a sztrt. volt legkevsb cicomzva kzttnk. Az ember persze rgtn gyanakodni kezd, csinltnak vli ezt az egyszersget – ahogy n is. Hamar elszgyelltem magam. A vilghr sztr a kszntbeszdek, a sok formlisnak tn hozzszls, magyarzat, mltats alatt szrevette a leselked kuktkat, s mit sem trdve a protokoll szablyaival, elmosolyodott, s kedvesen intett a hrom meglepdtt alkalmazottnak. Egyetlen pillanat volt csupn, s taln mr ne mis rzkelte, milyen nagy pillanat volt.
- Azt mondjk, az emberrel nyolc-tz ves korig minden megtrtnik. Hogyan emlkszik ezekre az vekre?
- Nagyon szerencss vagyok, mer kivl csaldban szlettem. Azrt kivl, mert a szleim, s a ngy gyerek kztt nagyon ers rzelmi kapcsolat fejldtt ki. Anyukm tantn volt, desapm pedig hegedlt. Elsszltt gyermek vagyok. desanymtl nagyon mvelt, a fiatalok irnt fogkony, nyitott s rzkeny nevels kaptam. Apm is rendkvl rzkeny volt, s rajongott a klasszikus zenrt. A mi otthonunkban mindig nagy bkessg honolt, amit thatott a zene szeretete, s ezltal tovbb, s tovbb gazdagodtunk. Mindenfle baj nlkl nttem fel. Az letemben megprbltam a tbbi embernek azt a szeretetet adni, amit n kaptam annak idejn. Ezt a viszonzst egyfajta ktelessgnek reztem. Taln ebbl a neveltetsbl ered mrhetetlen optimizmusom az emberek tekintetben. Kislny koromban sohasem jtszottam, nem babztam – nem tudom, ez mshol hogy van, de gondolom a gyerekek mindentt egyformk a vilgon - , egyszeren lnk voltam. Mr hrom-ngy ves koromban verseket rtam, tncoltam. Elvrtam, hogy a csaldom meghallgasson, s eladtam nekik azokat a mesket, amiket magam talltam ki. Gyakran megprbltam Puccini – vagy Verdi rikat nekelni, amiket a rdibl, vagy lemezrl hallottam. Sok mindenre emlkszem gyerekkorombl, taln leginkbb a szlfldem illataira. Az es utni mez s a virgok illata mellett messzirl megreztem az ebd illatt. rdekldtem a krlttem lv valsg irnt, s ha ez valamirt nem tetszett – s mg ma is gy van - akkor hajlamos vagyok megmagyarzni, vagy talaktani magamban. Valsznleg mert lefesteni vagy lerni nem tudnm jl, ezrt vonzdtam a sznszet fel. Els eladsom kilencves koromban egy iskolai bemutat volt. Egy rva kislny monolgjt kellett eladnom. Nagyon srtam, de bell nevettem az rmtl, mert a nztren mindenki ms is srt. Akkor megreztem, hogy a sznhzban van az otthonom.
- Beavatna a szereppts folyamataiba?
- Kt mdszerem van, egyik, amikor Federicoval dolgozom, a msik, mikor msokkal. A sznsznek az az alapvet, hogy megrtse a szerepet. A sznhz s a film egybknt egsze ms ignyeket tmaszt a sznsszel szemben. A kamera egyfajta rntgenberendezs, ami nem elgszik meg a klalakkal, a hanggal, hanem thatol, belehatol az ember belsejbe. Ezrt mindennek szintnek, valdinak kell lennie. Nem eljtszani kell a trtnst, hanem valban le kell zajlania bell az emberben. Egy szemet knnyess lehet tenni mvi eszkzkkel, r lehet kenni, de semmi hatsa ne lesz. Bell kell az rzseknek vgbemennik, s az rgtn ltszik kvlrl, megjelenik az arcon. Ettl mindjrt hiteles. Ebben nem lehet csals. Nagy llhatatossggal, s trelemmel kell vrni, hogy a rendez mit akar. Amikor Federicoval elkezdnk egy filmet, mindig elhatrozom, hogy nagyon j leszek, alzatos, s trelmes, s minden porcikmmal ezen is vagyok. Aztn persze nem sikerl. Ez azrt van, mert hatalmas rmet okoz egy szerep megvalstsa, s ha Federico egy jelenetet mskpp akar, ahogy n kpzeltem, akkor szikrk pattannak kzttnk. Tbbnyire gy csinlom, ahogy kri, nha pedig enged nekem. Azt hiszem, Fellini szmra n vagyok a legknyelmetlenebb a szereplk kzl, mert mindig azt szeretn, ha rgtn minden magyarzat nlkl megtennm, amit akar. A tlem telhet legjobbat szeretnm nyjtani, de nha egy szavt sem rtem. Ilyenkor egy-kt knny is potyog. Mivel kicsi vagyok, s trkeny, az egsz stb az n prtomra ll.
- Igaz, hogy a sznsz az alkotsban mindig magnyos?
- gy gondolom, hogy a sznsz eszkz a dramaturgok, s a rendez kezben, akinek a segtsgvel megvalsthat egy figurt s ezen keresztl az rzelmek vilgt. Nha az a szerencse ri a sznszt, hogy tallkozik az alkotval, akinek a kezben nem hideg eszkz, hanem valsgos szereplv lp el. A magnyossg, azt hiszem, mindenkire jellemz. gy a sznszekre, mint msokra egyarnt. Prosul gyakorta hozz a flelem, s a szorongs. Termszetesen a magny szksges dolog is, mert jelenlthez hozztartozik a gondolkods, a meditls. Az ember nvizsglatot vgez, megprblja megismerni nmagt, s ezenkzben vilgoss vlik a maga szmra, hogy mire van szksge az nmegvalstshoz. Az intelligens, s rzkeny embernek szksge van a magnyra. A sznsznek is elengedhetetlen, hogy alkothasson, kiformlja nmagbl a szerepet. Majd tven ve vagyok hzas, de egyik dolog, amit frjemben, Felliniben leginkbb tiszteletben tartok, hogy nha szksge van az egyedlltre. igen keveset beszl, n pedig helyette is. Federico jl megnevelt, msokkal beszlek, az csendjeit viszont tiszteletben tartom.
- A filmlexikon rja nrl, hogy 1943-ban a rmai egyetemen filozfiai doktortust szerzett.
- Nem egszen gy van. Irodalmi diplomm van, s keresztny antologibl rtam a diplomamunkmat. A szleim gy gondoltk, jobb, ha egy biztos diplomm van, utna majd rrek sznszkedssel prblkozni. Jl jn az a darab papr az ember zsebben. Nem szerettem a filozfit. Az a vlemnyem – br lehet, hogy ez csak az n jellemembl kvetkezik – hogy a tlsgosan nagy tuds, a mindent rts, a gyakori nvizsglat tomptja az rzkenysget, letri a trekvseket. Szvesebben hallgatok az sztneimre bizonyos dolgokban, s azt a vilgon mindenhol tudjk, hogy a ni sztn ritkn tved. Ami a diplomt illeti, kt lehetsgem volt, irodalom, s filozfia. Azt vlasztotta, amihez kevesebb filozfiavizsgra volt szksg. gy a modern irodalomnl ktttem ki. Sohasem volt szksgem filozfira, hisz a megformlt szerepeim kztt volt, aki rni sem tudott. Csak rezni. Ehhez pedig nem kell filozfia.
- Mikor ll legkzelebb kamera el?
- Nem tudom. Be kell vallanom, hogy nagyon sok szerepet ajnlanak fel Olaszorszgban s klfldn is, de szmomra a munka mr olyan, hogy nagyon tetszenie kell a feladatnak, nagyon kell lelkesednem. Ez olyasmi, ha az ember nyaralni megy, olyan helyet vlaszt, ami leginkbb tetszik neki. Mindssze kilenc filmbe jtszottam fszerepet, s most mr ha egy szerep nem nyjt bels lelki gazdagodst, inkbb nem vllalom el. Megengedhetem magamnak a vlasztst. Annl is inkbb, mert a kznsg s a kritika is nagyon sokat adott nekem, s flek, mg ma is, ennyi v elteltvel, hogy kibrndulnnak bellem. Attl tartok, hogy ezt mondank: „az a Giulietta, aki eljtszotta Gingert, s ms nagyszer szerepet, mirt fogott bele ebbe, mirt jtssza ezt?”
- Kr, hogy frje nem ksrte el nt Budapestre.
- Elhoztam Magyarorszgra frjem, Federico Fellini dvzlett, nagyon sajnlja, hogy nem jhetett velem. Legjabb filmjnek szinkronizlst vgzi francia nyelvre. Cme: Hold hangja. Egybknt sem kedveli az utazst, gy n vagyok a csald cserksze.
- A manilai csodadoktorok – akik lltlag klnleges energikkal rendelkeznek, s ezeknek gygyt erejk is van – ha gyenglni rzik az energiikat, elvonulnak a hegyekbe, feltltdni. A sznsz is – gy hiszem – klnleges energival alkot. Hol vannak, mere tallhatk nn ezek a bizonyos hegyek?
- Federico Fellini.
A tallkoznkra stlgatva – nem ismerve t -azon gondolkodtam, hogy leginkbb azrt irigylem, mert Fellini kzelben lhet, rszese lehet gondolatainak, rzseinek. Ma mr Federico Fellinit irigylem.