Giulietta és Ginger
Visszatérés
Gelsomina újra táncol
Szokatlan szerepben ismertük meg a filmszínésznőt: Giuletta Masina háziasszonyként fogadta az Örök Városban tanácskozó UNICEF (az ENSZ Gyermeksegélyalap) sajtófelelőseit. A híres művésznő a világszervezet olasz jószolgálati nagykövete. Illik hozzá ez a szerep – akárcsak Liv Ulmannhoz. Kockás szoknya, blúz, fekete kosztümkabát, végtelen egyszerű, de elegáns a megjelenése, arca kendőzetlennek tűnik. Alacsony termetű, alakja a hat iksz után is fiatalos. Szelíd mosolya, csillogó nagy szeme oly ismerős Gelsomina, az Országúton felejthetetlen bohóclánya.
Késő este, egy város környéki kastélyból átalakított étteremben vacsorázunk. A zenekar Theodorakisz szerzeményét játssza. Athéni társunk feláll, s az asztalok közötti keskeny helyen táncolni kezd, akárcsak Zorba a görög… Giulietta leveti a kiskabátját, csatlakozik hozzá. Nem produkálni akarja magát, csak épp kedve szottyant vonzotta a görög zene, s a ritmust önfeledten követő ifjú. Ez az asszony mindenhez ért?- kérdjük, amikor kifulladtan, vidáman abbahagyják.
- Szabad egy bizalmas kérdést feltenni? Hűtlenségét a filmhez véglegesnek kell tekintenünk?- kockáztattam meg a kérdést.
- Federico rólam akar filmet készíteni. Szerencsém, hogy a férjem a felfedezőm. Neki jó szeme van, valamit meglátott bennem, amit más talán észre sem vett volna. Nem vagyok szép, sosem voltam az. Nélküle a filmvárosban valószínűleg semmi lehetőségem nem lett volna – válaszolta.
Találkozásunk után elkészült a Masina – portréfilm. Fellini az ötrészes sorozat első epizódját rendezte, a többit egy-egy neves kollégája: Lizzani, Antnioni, Magni, és Rosi.
És még nagyobb szenzáció, hogy Masina csaknem két évtized után visszatért a felvevőgép elé. Fellini új filmjének a Ginger és Frednek ő a női főszereplője. Partnere Marcello Mastroianni.
A Filozofus és a karikaturista találkozása
A Fellini-házaspár 42 éve jóban-rosszban összetartozik. Giulietta 1921-ben született Bologna közelében, Rómában régészetet, művészettörténetet tanult, majd 1943-ban filozófiából doktorált. Az egyetemi diákszínház „fertőzte” meg, Thália szolgálójává szegődött, játszott antik drámában, kortárs darabokban, behatóan foglalkozott a klasszikus japán színjátszással is.
A háború után kezdődött az igazi szárnypróbálgatása, Fellini forgatókönyvíró, majd segédrendező lett, később önállón rendez, Masinát Rosselini és más olasz filmalkotók foglalkoztatják. 1954-ben a Fellini házas- és művészpár végre megvalósíthatja közös álmát. Az Országúton világsikert arat. Milyen bátorság kellett hozzá, hogy a gyönyörű nők világába berobbant egy csúnyácska bohóclány! Megszületet a női Chaplin! – írták lelkesen a kritikusok. Tragikus, és komikus egyszerre, s pontosan tudja, hol a határ. Gelsominával sírtunk és nevettünk, szántuk a gyanútlan igyekvő, helyét kereső, bolondnak tartott kis bohócot…
Minek köszönthető Masina feledhetetlen, varázslatos játéka? Fellininek? Filozófiai felkészültségének? Ennek is, annak is, itt vált érett, nagy művésznővé. Gelsomina nemcsak a közönséget bűvölte meg, elnyerte az Oscar díjat is. A második Oscart a Cabiria éjszakáiért kapta. Az ő Cabiriája, hasonlóan Gelsominához, kiszolgáltatott, a társadalom áldozata.
De ez a prostituált – akár a bohóc – nem mesterkélt. Minden mondata tisztán cseng, minden mozdulata megdöbbentő, kifejező. A híres művészházaspár jó hatással van egymásra. Közös munkáik egyszerre gazdagítják a filmtörténetet, s az emberiséget. Időnként szakmai útjai szétválnak de érdeklődésük, útkeresésük, humanizmusuk – kölcsönös.
Giulietta Masina aktív újságíró. A La Stampa című torinói lapban hetente megjelenek írásai. Tanácskérők leveleire válaszol, főleg a hétköznapi gondok-bajok foglalkoztatják. Az újságírást is hivatásának tekinti.
Jó hír, hogy Masina visszatér a filmvilágba. Az új Fellini-film a legendás hallywoodi táncospár, Ginger Rogers, és Fred Astaire életét idézi fel. A Cinecittában janár óta forgatják a Music Hall két egykori táncos csillagának történetét. Masina, és Mastroiani számára ez merően új feladat – ha úgy tetszik, kihívás.
Felliniék családi vállalkozása azonban nem egyszerűen a híres táncospár film-életrajzának felmondása, hiszen történetének váza az, hogy két idős, egykori színészt behívnak a tévébe, szereplésre. Mindketten magukban hordják a harmincas évek igézetét, de az újkori álomgyárral szembesülve csak a kiábrándulásig jutnak el. A Grazia cikkének címéül azt adja: Tizenhat és fél. Bízhatunk benne, hogy Fellini ismét elkápráztatja rajongóit.
Nők Lapja 1985, jún. 8. Szilágyi Éva írása